تاثیر شکر و چربی بر مغز ما

وقتی به اعتیاد فکر می کنیم، معمولاً به مواد مخدر و الکل فکر می کنیم، اما نوع دیگری از اجبار وجود دارد که 14 درصد از بزرگسالان و 12 درصد از کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد: اعتیاد به غذا.

وعده های غذایی افراطی که ما را با چربی و شکر وسوسه می کنند غیر قابل مقاومت به نظر می رسند. به خصوص در روزهای تعطیل. کارشناسان تأیید می کنند که این چیزی بیش از یک احساس است: نیم قرن روندهای غذایی شرایطی را ایجاد کرده اند که در آن بیش از نیمی از غذایی که آمریکایی ها می خورند بسیار فرآوری شده است، که اغلب برای تحریک حسگرهای چربی و ترشح مواد غذایی بهینه شده است.

این غذاهای فرآوری شده از بیولوژی ما استفاده می کنند تا ما را بیشتر میل به غذا کنند.

اشلی گیرهارت، استاد روانشناسی و عضو یک تیم تحقیقاتی که آخرین آمار شیوع اعتیاد به مواد غذایی را در بهار امسال تجزیه و تحلیل کرد، می‌گوید: «ما نمی‌دانیم که اینها افرادی هستند که بر اساس آنچه در مورد الکل و تنباکو می‌بینیم، هستند. . آنها می کشند و منجر به مرگ های قابل پیشگیری می شوند.”

کارشناسان در حال بررسی مجدد دانسته های ما در مورد اعتیاد به مواد غذایی هستند و سوالات جدیدی در مورد اینکه چه کاری می توانیم برای کنترل آن و نجات جان انسان ها انجام دهیم، مطرح می کنند.

اعتیاد به غذا
اگرچه معمولاً اعتیاد به غذا نادیده گرفته می شود، اما اثرات فردی و اجتماعی آن با اعتیاد به سیگار و الکل برابری می کند.

غذا با مغز ما چه می کند

غذا به طرق مختلف بر مغز ما تأثیر می گذارد و یکی از واکنش های نسبتاً مهم ترشح دوپامین است. انتقال دهنده عصبی. مانند مواد اعتیاد آور، خوردن نیز باعث ترشح دوپامین می شود. برخلاف تصور رایج، دوپامین باعث افزایش لذت نمی شود. این به ما کمک می کند رفتارهایی را تکرار کنیم که به زنده ماندن ما کمک می کند، مانند خوردن غذاهای مغذی و تولید مثل. هر چه میزان دوپامین بیشتر باشد، احتمال تکرار آن رفتار بیشتر است.

هنگامی که ما چربی و شکر می خوریم، حسگرهای دهان پیامی برای ترشح دوپامین در جسم مخطط می فرستند. بخشی از مغز که با حرکت و رفتارهای پاداش دهنده سروکار دارد.

اما الکساندرا دی فلیسآنتونیو، پروفسور ویرجینیا تک، می گوید که فرآیند حسگر دهانی تنها بخشی از داستان است. همچنین یک حسگر ثانویه در روده وجود دارد که قند و چربی را تشخیص می‌دهد و به همان قسمت از مغز سیگنال می‌دهد تا دوپامین ترشح کند.

اگرچه محققان هنوز دقیقاً نحوه ارسال سیگنال وجود قند از روده به مغز را مشخص می کنند، اما نحوه ارسال سیگنال وجود چربی از روده به مغز مدت هاست که به خوبی مستند شده است.

  آنتوتو لیست قدرتمندترین پرچمداران اندرویدی ماه نوامبر 2022 را منتشر کرد

هنگامی که چربی در قسمت فوقانی روده تشخیص داده می شود، پیامی از طریق عصب واگ (که چندین عملکرد ناخودآگاه مانند هضم و تنفس را کنترل می کند) از مغز عقب به جسم مخطط منتقل می شود.

غذاهای سرشار از قند و چربی می توانند ترشح دوپامین را در جسم مخطط تا 200 درصد بالاتر از حد طبیعی افزایش دهند. افزایشی مشابه آنچه در نیکوتین و الکل مشاهده می شود، دو مورد از رایج ترین اعتیادهای آمریکا. به طور خاص، یک مطالعه نشان داد که قند سطح دوپامین را 135 تا 140٪ افزایش می دهد و طبق مطالعه دیگری، چربی این سطح را 160٪ افزایش می دهد. اگرچه این افزایش دیرتر اتفاق می افتد.

مواد دیگر بسیار متفاوت عمل می کنند. کوکائین می تواند سطح طبیعی دوپامین را سه برابر افزایش دهد، در حالی که متامفتامین آن را تا 10 برابر افزایش می دهد.

دوپامین و اعتیاد به غذا
ترشح دوپامین در دو مرحله با مصرف چربی و قند اتفاق می افتد. طبق باور عمومی، این ماده عامل اصلی اعتیاد به مواد غذایی است. اما از آنجایی که با خوردن هر غذایی دوپامین در بدن آزاد می شود، بسیاری از محققان شروع به تجدید نظر در این فرضیه کرده اند.

تغییرات در غذای ما

هر چه بیشتر در مورد چگونگی تأثیر غذا بر مغز بیاموزیم، آماده سازی غذا غیرقابل مقاومت تر می شود.

بدن ما مملو از مواد غذایی است که غلظت بیشتری از مواد مغذی مانند چربی و قند دارند و ترکیب مواد مغذی موجود در آنها بیشتر از همیشه است. این غذاها با ویژگی های حسی مانند بستنی بسیار نرم و مخملی ترکیب می شوند تا وعده های غذایی ما را لذت بخش تر از همیشه کنند.

به طور سنتی، مردم وعده های غذایی را با غلات کامل تهیه می کردند: به عنوان مثال، پای ها را با آرد و کره می پختند. در مقابل، غذاهای فرآوری شده صنعتی از ترکیبات مشتق شده از غذاها ساخته می شوند. مانند نشاسته و چربی های هیدروژنه.

افزودنی هایی مانند طعم دهنده های مصنوعی، امولسیفایرها (که آب و روغن را با هم ترکیب می کنند) و تثبیت کننده ها (که ساختار و بافت غذا را حفظ می کنند) غذاها را جذاب تر می کند، اما در نهایت به ضرر سلامتی ما است.

کارشناسانی مانند DiFeliciantonio فکر می کنند که ما باید بین غذاهای بسیار فرآوری شده و غذاهایی که از نشاسته تهیه می شوند تمایز قائل شویم. دانستن این تفاوت ها اولین قدم برای جلوگیری از فهرست طولانی مشکلات سلامتی مرتبط با تغذیه است.

دی فلیکانتونیو می‌گوید: «ما نسخه‌های خانگی کیک، کلوچه و پیتزا را برای مدت طولانی می‌خوریم. اما تا زمان ظهور غذاهای فوق فرآوری شده در دهه 1980 بود که شاهد این افزایش در بیماری ها و مرگ و میرهای مرتبط با رژیم غذایی بودیم.

  قیمت آریو مدل 1400 در بازار آزاد چقدر است؟

Gearhart و DiFeliciantonio استدلال می کنند که غذاهای بسیار فرآوری شده را می توان به عنوان اعتیادآور بالینی طبقه بندی کرد. بر اساس چیزی به نام فرضیه نرخ، هر چه چیزی سریعتر بر مغز شما تأثیر بگذارد، آن ماده اعتیاد آورتر خواهد بود. بسیاری از غذاهای فرآوری شده اساساً از قبل هضم می شوند تا سرعت ترشح دوپامین را به حداکثر برسانند.

غذاهای فرآوری شده بیش از حد
غذاهای بسیار فرآوری شده به گونه ای تهیه می شوند که فرآیند هضم آنها سریعتر انجام شود و دوپامین سریعتر آزاد شود. در واقع، هر چه خوردن غذاهای فرآوری شده لذت بخش تر می شود، مضرتر می شوند.

در نهایت، حذف نیروهای اجتماعی و روانی از معادله غیرممکن است. برای نسل ها، غذاهای فرآوری شده به راحتی در دسترس، ارزان و به شدت تبلیغ شده اند. این طوفان کامل نسل‌هایی از مردم را پرورش داده است که می‌دانند غذاهای فرآوری‌شده سالم نیستند، اما به هر حال به سمت آن‌ها جذب می‌شوند.

گیرهارت می‌گوید: «سرنخ‌های پیرامون این غذاها زندگی خود را می‌گیرند. وقتی یک تابلوی فست فود یا یک دستگاه فروش خودکار می بینید، آنقدر قدرت و جذابیت دارد که حتی اگر گرسنه نباشید، حتی اگر پزشک به شما گفته دیابت دارید، احتمالاً غذاهای فرآوری شده ای را که می شناسید میل خواهید کرد. برای شما خوب نیست آنها همه جا هستند؛ ما دائماً از دونات های صبحگاهی و تبلیغات پیتزای آخر شب دفاع می کنیم.»

دیدگاه ها چگونه تغییر می کنند؟ سوالات بی پاسخ چیست؟

در سال های اخیر، کارشناسان شروع به پرسیدن سؤالات جدیدی در مورد اعتیاد به مواد غذایی کرده اند. زیرا برخی از فرضیات قبلی آنها نادرست بود.

به عنوان مثال، تاب آوری و تسلیم را در نظر بگیرید. آنها زمانی عناصر اصلی اعتیاد به حساب می آمدند. زمانی تصور می شد که معتادان به غذا برای اجتناب از ترک اعتیاد، اثرات نامطلوب جسمی و روانی (مانند اضطراب، حالت تهوع و سردرد) ناشی از کاهش مصرف یک ماده، به خوردن ادامه می دهند.

دی فلیسانتینیو می گوید: «این در واقع درست نیست. بسیاری از تئوری‌های اعتیاد به مواد مخدر بیش از مصرف معمولی یا ولع شدید متکی هستند. این همان چیزی است که مصرف مواد را حفظ می کند.

انعطاف پذیری تقریباً مخالف تسلیم شدن است. عواقب مصرف طولانی مدت مواد. وقتی فردی نسبت به یک ماده تحمل می کند، باید مقادیر بیشتری مصرف کند تا همان اثر را داشته باشد. وقتی صحبت از غذا می شود، نظریه کمبود دوپامین می گوید که اگر چیزی بخوریم و از آن لذت کافی نبریم، به خوردن آن ادامه می دهیم تا آن احساس خوب را داشته باشیم.

دیفلیسانتینیو می گوید: «من با این فرضیه مشکل دارم زیرا هر کاری که انجام می دهیم دوپامین آزاد می کند. بنابراین خوردن کلم بروکلی باعث آزاد شدن دوپامین می شود زیرا مواد مغذی را به روده می رساند. مردم کارهایی را که دوست دارند انجام نمی دهند، مانند خوردن کلم بروکلی برای دریافت دوپامین بیشتر.

  نسخه آزمایشی آپدیت اندروید 13 برای سامسونگ گلکسی اس 21 منتشر شد

او اضافه می کند که هیچ مدرکی دال بر وجود آستانه پاداش دوپامین وجود ندارد.

با پیشرفت تحقیقات، دانشمندان سوالات بیشتری در مورد چگونگی معتاد شدن بدن به غذا دارند تا اینکه پاسخی داشته باشند. ما می دانیم که دوپامین تمام داستان نیست. زیرا هیچ چیزی وجود ندارد که غذا خوردن را لذت بخش کند.

محققان شواهدی یافته اند که در واقع ممکن است به دلیل دیگری اشاره کند: یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که خوردن در واقع گیرنده های مواد افیونی ما را تحریک می کند، که باعث افزایش احساس لذت می شود. اما دانشمندان اطلاعات کمی در مورد نحوه عملکرد این فرآیند دارند. زیرا اندازه گیری سطح مواد افیونی در موجودات زنده دشوار است.

تبلیغات فست فود
قرار گرفتن در محیط و شرایطی که افراد را به خوردن غذاهای فرآوری شده ترغیب می کند، یکی از عوامل اعتیاد به غذا محسوب می شود. شناخت این شرایط و آمادگی برای مقابله با آنها می تواند یکی از راه های اجتناب از خوردن این غذاها باشد.

برخی از متخصصان گمان می کنند که گیرنده ای در قسمت فوقانی روده ممکن است در علاقه یا عدم علاقه به غذا نقش داشته باشد. دیگران می پرسند که آیا چیزی در هیپوتالاموس اتفاق می افتد. بخش مهمی از مغز که همه چیز را از دمای بدن گرفته تا گرسنگی را تنظیم می کند.

محققان همچنین می خواهند بدانند که چه ترکیبی از مواد مغذی سطوح مختلف دوپامین را آزاد می کند. متأسفانه، مطالعه انسان ها به اسکن های گران قیمت و دوز تشعشع نیاز دارد.

دی فلیسانتینو می گوید: «شما نمی توانید 20 بار فردی را با سلیقه ها و ترکیبی از چیزهای مختلف اسکن کنید. بنابراین ما واقعاً در کارهایی که می توانیم انجام دهیم محدود هستیم.»

به عنوان یک راه حل، گیرهارت می گوید که پاسخ روشن است، اما اصلا ساده نیست. ما می‌توانیم الهام‌بخش تغییرات اجتماعی بزرگ برای مهار مصرف دخانیات باشیم، مانند گران‌تر کردن سیگار و تبلیغات کمتر، و انجام همین کار با غذاهای اعتیادآور.

راه های دیگری برای مبارزه با اعتیاد به غذا وجود دارد.

او می گوید: «از خودتان متنفر نباشید که نمی توانید از غذای اعتیادآور اجتناب کنید. زیرا این کار آسانی نیست. آنها از بیولوژی ما علیه ما استفاده می کنند. از احساسات خاص گرفته تا مکان ها و حتی اوقات روز. فقط سعی کنید از آنها آگاه باشید تا آماده باشید تا راه های جایگزینی برای مقابله با آن لحظات وسوسه داشته باشید.”

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.