مغز انسان برای بیدار ماندن در شب طراحی نشده است!

15 اوت 1401 در 7:25 ب.ظ

بر اساس یافته های جدید، مغز انسان برای بیدار ماندن در شب طراحی نشده است و نخوابیدن کافی و بیدار ماندن در شب، ریتم طبیعی بدن را مختل می کند.

در نیمه های شب، جهان گاهی اوقات می تواند یک مکان کاملاً تاریک به نظر برسد. در پوشش تاریکی، اگر بیدار بمانید و نخوابید، افکار منفی وارد ذهنتان می شود و در حالی که بیدار دراز کشیده اید و به سقف خیره می شوید، ممکن است هوس لذت هایی مانند سیگار یا یک وعده غذایی پر از کربوهیدرات کنید. شواهد زیادی نشان می دهد که اگر مغز انسان در شب بیدار باشد، عملکرد متفاوتی خواهد داشت.

بعد از نیمه شب، احساسات منفی بیشتر از احساسات مثبت توجه را به خود جلب می کنند، ایده های خطرناک جذاب تر می شوند و بازدارندگی ها ناپدید می شوند. برخی از محققان معتقدند که ریتم شبانه روزی انسان به شدت در این تغییرات حیاتی در عملکرد نقش دارد. در مقاله ای جدید، محققان شواهد مربوط به نحوه عملکرد متفاوت سیستم های مغز هنگام بیدار ماندن بعد از خواب شبانه را خلاصه کرده اند. فرضیه آنها که “ذهن بعد از نیمه شب” نامیده می شود، نشان می دهد که بدن و ذهن انسان از یک چرخه طبیعی 24 ساعته فعالیت پیروی می کند که بر احساسات و رفتار ما تأثیر می گذارد.

به طور کلی عواملی مانند عدم برنامه ریزی، مصرف الکل، قهوه و نوشابه های انرژی زا و همچنین ساعت زنگ دار و نور خورشید می توانند ساعت خواب انسان را مختل کنند. افرادی که از خواب محروم هستند گاهی دچار افسردگی می شوند.مغز انسان بدون استراحت عملکرد متفاوتی خواهد داشت، بنابراین افرادی که از بی خوابی رنج می برند هوشیاری خود را از دست می دهند و دچار توهم می شوند. حالت چهره فرد بی خواب متشنج و بی حرکت می شود، ابروها چروک می شوند، فرد به سختی چشمان خود را باز نگه می دارد و دچار هذیان می شود. کم خوابی همچنین می تواند منجر به پرخاشگری، اضطراب یا افسردگی شود.

  تداوم سکوهای سلامت در دست وزارت بهداشت

برای بیدار ماندن در شب

به طور خلاصه، مغز انسان در زمان های خاصی تمایل دارد موضوعات مختلف را به شکلی غیرعادی درک کند و مطابق میل خود عمل کند. به عنوان مثال، سطوح مولکولی در طول روز و فعالیت مغز توسط بیداری تنظیم می شود. اما در شب رفتار معمول ما خوابیدن است. این سوال از دیدگاه تکاملی نیز کاملاً منطقی است. از زمان های قدیم، مردم ترجیح می دادند روز را با جمع آوری غذا و شکار در نور و شب ها را به استراحت و خواب بگذرانند.

زمانی مردم در معرض خطر بیشتری قرار داشتند و هر لحظه می توانستند توسط حیوانات وحشی تعقیب شوند. به گفته محققان، انسان های اولیه برای مقابله با این خطر تکامل یافتند و مغز آنها قادر بود به طور قابل توجهی به محرک های منفی و خطرناک در شب پاسخ دهد.

این ویژگی زمانی به ما کمک کرد تا از تهدیدات نامرئی آگاه شویم. اما این تمرکز بیش از حد مغز بر روی رویدادهای منفی می تواند سیستم بدن را نیز تغییر دهد و فرد را مستعد رفتارهای پرخطر کند. حال فرض کنید فردی که مغزش این عملکرد را در تاریکی و شب پیدا می کند تمایل به بیدار ماندن دارد یا مشکلات و اختلالات خواب دارد! در این مورد، هوشیاری فقط مشکل ساز می شود.

الیزابت کلرمن، عصب شناس دانشگاه هاروارد می گوید: «میلیون ها نفر در نیمه های شب بیدار هستند و شواهد نشان می دهد که مغز آنها در طول روز به خوبی کار نمی کند. خواهش من این است که تحقیقات بیشتری در این مورد انجام شود. زیرا سلامت و ایمنی آنها و همچنین اطرافیان آنها ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.”

خطرات بیدار ماندن در شب

برای بیدار ماندن در شب

برخی افراد به خواب و استراحت بدن کاملا بی توجه هستند و تا دیروقت بیدار می مانند، برخی به دلیل بیماری یا مشکلات عصبی و روانی نمی توانند با آرامش بخوابند.

  تشویق خودروسازان به داخلی سازی 90 درصد قطعات خودرو برای کاهش شدت تحریم ها

عوارض بیدار شدن در شب بسیار جدی است و قابل تامل است. بنابراین، اگر به دلایلی اختلالات خواب شبانه دارید یا مجبور هستید شب ها بیدار بمانید، ممکن است از برخی بیماری های جدی از جمله دیابت، حمله قلبی و مغز رنج ببرید. البته این مشکلات تنها جلوه ای از عوارض بی خوابی شبانه است.

محققان در انجام مطالعه خود از دو مثال زیر برای نشان دادن سایر عوارض بیدار ماندن در شب استفاده کردند. اولین مثال مربوط به مصرف کننده هروئین است که با موفقیت گرسنگی خود را در طول روز کنترل می کند، اما در شب تسلیم آن می شود، بیدار می ماند و اختلالات خواب دارد. دومی در مورد دانش آموزی است که با بی خوابی دست و پنجه نرم می کند و با شروع شب، احساس ناامیدی، تنهایی و سایر احساسات منفی در مغزش جاری می شود. هر دو سناریو ممکن است کشنده باشند.

خودکشی و خودآزاری نیز در شب بسیار رایج است. در واقع، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که احتمال خودکشی بین نیمه‌شب تا ۶ صبح، سه برابر بیشتر از هر زمان دیگری از روز است. یک مطالعه در سال 2020 به این نتیجه رسید که بیدار ماندن در شب یکی از عواملی است که خطر خودکشی را افزایش می دهد. دلیل این مشکل را می توان با عدم تطابق ریتم های شبانه روزی در صورت بیدار ماندن در شب توضیح داد.

برای بیدار ماندن در شب

خودکشی که قبلا غیرقابل تصور بود، امروزه امری عادی شده است و مردم از آن به عنوان راهی برای فرار از تنهایی و درد استفاده می کنند. بر اساس نظریه ذهن پس از نیمه‌شب، فردی که قصد خودکشی دارد، قبل از فکر کردن به اتفاقات بعدی، ابزاری را به دست می‌آورد و وقتی کسی بیدار نیست، آماده خودکشی است.

مواد مخدر غیرمجاز و خطرناک نیز بیشتر در شب توسط مردم مصرف می شود. در سال 2020، یک مطالعه در یک مرکز کنترل شده سوء مصرف مواد در برزیل نشان داد که خطر مصرف بیش از حد مواد افیونی در شب 4.7 برابر بیشتر است.

  مشخصات دوربین سری پیکسل ۷ و گوشی تاشو آینده گوگل اعلام شد

دهه ها تحقیق مغز توسط دانشمندان نشان داده است که مغز انسان در هنگام خواب بیشتر از زمانی که بیدار است فعال است. در واقع مغز در هنگام خواب با شدت بیشتری کار می کند و سعی می کند اطلاعاتی را که فرد به تازگی به خاطر سپرده است به درستی حفظ کند. بنابراین خواب عمیق و باکیفیت در شب برای حافظه انسان بسیار مهم است و بیدار ماندن در شب علاوه بر خطراتی که در بالا ذکر شد، می تواند 40 درصد کاهش سرعت یادگیری را نیز به همراه داشته باشد.

محققانی مانند کلرمن و همکارانش معتقدند که ما باید عواملی را که خواب شبانه را مختل می‌کنند بررسی کنیم تا مطمئن شویم می‌توانیم از کسانی که بیشتر در معرض خطر بیدار ماندن و شب‌های بی‌خوابی هستند محافظت کنیم.

محققان می گویند مشکل اصلی اینجاست که تا به امروز هیچ تحقیق علمی و دقیقی در مورد روش صحیح پیشگیری از کم خوابی و بیدار ماندن در شب انجام نشده است. به این ترتیب، ما واقعاً نمی دانیم چگونه با این مشکل مقابله کنیم. افرادی مانند خلبان ها یا پزشکان با ساعات خواب غیرعادی سر و کار دارند و تمام شب را بیدار می مانند. اما هیچ یک از راه حل های ارائه شده به افراد دیگر برای مقابله با اختلالات خواب شبانه موثر نبوده است.

ما در حال حاضر اطلاعات بسیار محدودی در مورد نحوه عملکرد مغز و ذهن انسان در هنگام خواب و بیداری داریم. بنابراین، با تمام آنچه گفته شد، هیچکس دقیقاً نمی داند که کم خوابی و بیدار ماندن در شب چه اثرات خطرناک و کشنده ای می تواند بعد از نیمه شب روی مغز انسان بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.