کنسرو ماهی تن در آب یا روغن زیتون؛ نگاهی به ارزش غذایی و نکات پنهان غذایی

15 اوت 1401 در 09:28

کنسرو ماهی تن خیس شده در آب یا روغن؟ کدام یک برای مصرف شخصی شما مناسب تر است و جنبه های پنهان و ارزش غذایی هر کدام چیست؟

باورش سخت است که زمانی در تاریخ از کنسرو تن ماهی و مصرف آن خبری نبود. اندرو اسمیت، نویسنده «تون ماهی آمریکایی: ظهور و سقوط یک ماهی غیرممکن» به واشنگتن پست گفت:

در گذشته ماهی تن به عنوان یک ماهی ناخواسته در نظر گرفته می شد و تا سال 1904 چیزی به نام کنسرو ماهی تن در آمریکا وجود نداشت.

امروزه ماهی تن را می توان به اشکال مختلف از جمله تازه، منجمد، کنسرو شده و بسته بندی شیشه ای خریداری کرد. کنسرو ماهی تن در سه نوع آلباکور، آلباکور و زرد باله وجود دارد و اغلب با ادویه هایی مانند فلفل-لیمو، فلفل-سیر، گوجه فرنگی خشک شده، فلفل تایلندی یا هالاپینو طعم دار می شود. کنسرو ماهی تن به دلیل در دسترس بودن زیاد و قیمت مقرون به صرفه، جزء اصلی بسیاری از غذاها است.

ماهی تن را می توان با ماکارونی و نخود فرنگی برای یک شام سبک اما سیر کننده مخلوط کرد و میل کرد یا برای مقداری کروکت در آرد سوخاری حلقه کرد. سالاد تن ماهی نیز طرفداران خود را دارد. اما صرف نظر از نوع ماهی تن و دستور العمل های مختلف، یک سوال باقی می ماند. کنسرو ماهی تن در روغن بهتر و سالم تر است یا در آب؟

تن در روغن یا آب، کدام یک برای شما بهتر است؟

ماهی تن

به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، یک قوطی ماهی تن 185 گرمی در روغن دارای 317 کالری است. در حالی که ماهی تن در آب تنها 150 کالری در هر قوطی دارد. وقتی صحبت از اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامت قلب می شود، ماهی تن به عنوان یکی از سالم ترین غذاها توصیه می شود. اما این که آیا ماهی تن در روغن یا آب غوطه ور است یا اینکه قصد دارید روغن را از قوطی خود قبل از مصرف تخلیه کنید. تفاوت ایجاد می کنند.

  ساخت بزرگترین نیروگاه انرژی پاک جهان با ظرفیت 450 گیگاوات در چین

اگر قصد دارید قبل از استفاده، مایع قوطی ماهی تن خود را تخلیه کنید، احتمالاً بهتر است از ماهی تن خیس شده در آب استفاده کنید. زیرا با تخلیه آب این نوع قوطی، امگا 3 موجود در ماهی تا حد زیادی حفظ می شود. اما وقتی ماهی تن آغشته به روغن را کنار می گذارید، مقداری از چربی های مفید امگا 3 را نیز از دست می دهید.

یک مطالعه در سال 2011 توسط Health Nutrition نشان داد که ماهی تن ترشی شده سه برابر بیشتر از ماهی تن در روغن امگا 3 دارد. با این حال، این مطالعه همچنین اشاره می کند که محصولات بسته بندی شده با روغن ممکن است برای افرادی که نیاز به جذب بیشتر اسیدهای چرب ضروری از جمله اسید لینولئیک دارند، مفیدتر باشد. این شامل افراد مبتلا به بیماری هایی مانند فیبروز کیستیک می شود.

همچنین، برای افرادی که به دنبال افزایش ویتامین D یا سلنیوم هستند، ماهی تن در روغن احتمالا گزینه مفیدتری خواهد بود. این نوع در هر وعده مقدار بیشتری از این مواد را نسبت به ماهی تن سرخ شده فراهم می کند.

سالم ترین نوع کنسرو ماهی تن

کنسرو تن

مصرف انواع تن ماهی خوب و مفید ارزیابی می شود. وقتی صحبت از سطح جیوه می شود، تفاوت معنی داری بین ماهی تن در آب یا روغن وجود ندارد و عامل تعیین کننده نوع ماهی است. ماهی تن آلباکور یا آلباکور حاوی جیوه بیشتری نسبت به گونه های سبک تر مانند ماهی اسکاپجک است.

اگرچه تفاوت های قابل توجهی بین ماهی تن در روغن و در آب وجود دارد، انتخاب بهترین نوع آن به مصرف شخصی شما بستگی دارد. اگر کالری شماری می کنید و سعی می کنید مصرف اسیدهای چرب امگا 3 خود را به حداکثر برسانید، ماهی تن سرخ شده انتخاب بهتری است. اما از طرفی اگر سطح رطوبت، طعم و ویتامین D برای شما در اولویت است، ماهی تن در روغن زیتون بهترین گزینه خواهد بود.

  Corona Amicron BA.2 - هر آنچه در مورد آخرین زیردریایی Covid-19 می دانیم

مهم نیست که چه نوع کنسرو تن ماهی را انتخاب می کنید، در مصرف آن زیاده روی نکنید. به دلیل وجود مقادیر زیاد سدیم و جیوه، مصرف ماهی تن را به حداقل برسانید. بسته به نوع تن ماهی که دوست دارید، مصرف آن نباید بیشتر از یک تا سه وعده 150 گرمی در هفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.